I ara venen els jesuïtes i ens donen una lliçó: Horitzó 2020. Consulteu el document
(http://h2020.fje.edu). No inventen res, però arrepleguen el millor de la
tradició pedagògica renovadora: qüestionament de la fragmentació disciplinar
eliminant les assignatures tradicionals, transformació d'espais i temps
escolars, didàctiques basades en la investigació i el treball per projectes,
xarxes horitzontals col·laboratives, supressió d'exàmens,... qüestionament de
l'actual estructura d'etapes del sistema creant una nova etapa intermèdia que
engloba cinqué de primària fins a segon d’ESO. Sembla com si hagueren reciclat
moltes de les actes de les Escoles d'Estiu dels Moviments de Renovació Pedagògica,
però pel que conten ha estat una procés llarg i molt participatiu entre
professorat, alumnat i famílies, el que ha desencadenat aquesta decisió de
canvi, que ja han encetat.
No puc deixar de preguntar-me si no és tota una lliçó per
a l'escola pública. Sé que hi ha moltes mestres i algunes escoles públiques que
ja estan també desenvolupant aquestes pedagogies renovadores. Però caram!,
semblen quasi clandestines. No sé quants mestres en exercici, o quants
professors de la Facultat de Magisteri, s'han preocupat de fer una excursioneta
fins a Almoines per conèixer l'experiència de la seua escola pública, per ficar
un exemple entre d'altres igualment heroics. Crec que a l'escola pública i a
les organitzacions que la defensen els fa falta un sacsó (tal vegada el sacsó
que ara ens donen els jesuïtes). La defensa de l'escola pública no és sols
l'enfrontament a les polítiques educatives ara del PP, abans del PSOE. Fa falta
també impulsar, reconèixer, experimentar, il·lusionar, difondre altres
pedagogies renovadores.
(Publicat a l'All i Oli. abril, 2015)
No hay comentarios:
Publicar un comentario